Lipsa oamenilor de calitate din echipă și presiunea constantă pentru salarii tot mai mari la atragerea sau păstrarea oamenilor sunt semnele unui sistem de recrutare defectuos sau a lipsei unei strategii de personal adecvate.

Responsabilii de personal (directori HR sau antreprenori care ocupă și rolul de manager de personal) au una din cele mai solicitante funcții în companie. Adesea, efortul lor trece neobservat, în schimb, rezultatul activității determină creșterea sau dimpotrivă stagnarea ori chiar falimentul firmei.

Atunci când strategia de personal se construiește corect și procesul de angajări este îmbunătățit continuu, celelalte funcții ale afacerii se aliniază și funcționează corect.

Am remarcat câteva greșeli pe care companiile de multe ori nici nu le observă, dar care pot determina eșecul în angajări.

 

 1. Salariu exagerat

Sub presiunea lipsei de candidați, în încercarea de a atrage candidați valoroși, unele companii simt nevoia oferirii de salarii peste posibilitățile normale.

Această practică influențează negativ în 2 moduri:

  • Motivația și longevitatea ”cumpărată” a unui nou angajat este îndoielnică și nu este de durată.
  • Salariile de angajare mari limitează posibilitatea creșterilor viitoare – necesare recompensării adevăratelor rezultate. Creșterile salariale peste măsură afectează și bugetele de investiții în noi tehnologii, în formări profesionale, în zone care pot aduce adevărata plusvaloare companiei.

Strategia de angajare bazată pe ademenirea cu salarii mari nu este garanție pentru o echipă performantă – dar este garanție pentru o echipă foarte scumpă.

2. Costurile ascunse ale angajării persoanei greșite

O angajare nereușită costă în medie de 2,5 ori salariul angajatului în afara cheltuielilor de recrutare, de punere pe post și de înlocuire.

Dar paguba este mai adâncă decât pierderea financiară directă.

Angajarea corectă crește profitul, reputația companiei și moralul echipei. În schimb aducerea la bord a ”persoanei nepotrivite” face exact opusul. Scenariul cel mai dezastruos înseamnă pierderea clienților, a colegilor cei mai performanți și gestionarea unei mizerii care necesită timp și costuri de remediere ridicate.

Logic, ne punem întrebarea: ”De cât timp e necesar pentru a observa o angajare proastă?”

”Uneori poate dura mai mulți ani până îți dai seama că o persoană ți-a subminat afacerea și a fost cauza fluctuației de personal și a pierderii clienților.”

În timp, costurile ascunse ale angajării greșite cresc exponențial.

Utilizarea unui proces de angajări clasic

La o recrutare în stil obișnuit, primul pas este este anunțul de angajare. Dacă acesta nu este scris bine, va exclude de la aplicare candidații cei mai productivi.

Al doilea pas al este analiza CV-urilor. Problema aici este că CV-urile indică aproape exclusiv doar experiența și cunoștințele candidaților, dar nu fac referire la potențialul lor de a adăuga valoare afacerii.

Acest proces de angajări obișnuit este consumator de timp și împiedică eficiența în două feluri:

  • Candidații care ar putea adăuga multă valoare afacerii tale pot fi excluși, în timp ce candidații slabi dar cu un CV bine pus la punct pot părea potriviți.
  • În fruntea listei de potențiali angajați ajung exact aceleași persoane care apar și pe lista scurtă de candidați ale altor companii, ceea ce face angajarea acestora mai dificilă și mai costisitoare pentru afacerea ta.

Procesul obișnuit presupune multă citire de CV-uri, filtrare, tabele Excel, multe interviuri, confuzie, doar pentru a spera că omul selectat se va descurca bine la locul de muncă.

 

Propunem o abordare diferită de recrutare și screening prin care să identificăm mai întâi potențialul candidatului de a adăuga valoare afacerii. Practic inversăm etapele procesului obișnuit. Nu pornim de la verificarea experienței, a cunoștințelor, ci de la verificarea capacității de a obține performanță. În felul acesta putem determina productivitatea noului angajat chiar înaintea angajării, și nu doar după 1, 3, 12… luni de la angajare.

Candidații neproductivi nu au nici o șansă să treacă mai departe de primul filtru!

După aceea, dintre cei care au dovedit potențialul de a fi productivi, filtrăm mai departe pe cei care au o personalitate potrivită postului și echipei, analizăm motivația fiecăruia și cunoștințele pe care le au.

Parcurgând astfel întregul proces de recrutare și selecție, se reduce perioada căutării, se crește calitatea candidaților rămași în cursă și se găsește persoana care:

  • va adăuga valoare mai mare afacerii,
  • va fi ușor de condus și
  • va fi sigură pentru echipă.

E-BOOK GRATUIT DESPRE PRODUCTIVITATE

La Performia avem o tehnologie puternică și dovedită care poate identifica din start candidații care merită angajați sau salariații care merită păstrați pe termen lung.

Baza acestei tehnologii o reprezintă productivitatea. O descriere mai amplă a conceptului de productivitate în filosofia Performia puteți citi descărcând ebook-ul: ,,ADEVĂRUL DIN SPATELE CUVÂNTULUI PRODUCTIVITATE“.

Sper ca informațiile din această carte electronică să îți fie utile și să te facă să înțelegi importanța potențialului.

La cât mai multe succese împreună!

Zsolt Szathmáry

Adevărul din spatele cuvântului PRODUCTIVITATE

Photo: Canva / Inspiration: Performia AU