Toată lumea vrea relații bune la locul de muncă. Angajatorii dar și angajații caută soluții pentru crearea unei atmosfere bune în sânul echipei.

Vă propun să discutăm despre factorii care influențează relațiile interpersonale și care adesea sunt neglijate de către companii.

Angajatul vrea relații bune la locul de muncă. Dacă mersul la muncă devine o dramă de telenovelă el poate fi interesant eventual pentru un spectator, dar nicidecum pentru cel care îl trăiește zi de zi. Din cauza asta una din cele mai importante cerințe din partea candidaților la alegerea unui nou loc de muncă este relația bună din sânul echipei.

Angajatorul știe că relațiile deteriorate reduc eficiența și sunt scumpe pentru companie. Managerii petrec mult timp gestionând neînțelegeri sau certuri care împiedică angajații să se concentreze pe muncă. Acestea, la fel, costă compania bani și întinde nervii tuturor.

Vestea bună este că toată lumea își dorește bune relații la locul de muncă. Vestea rea este nu toți sunt dispuși să facă ceva pentru asta. Relațiile bune nu se realizează de la sine, ele trebuie create și menținute. Acestea sunt motivele pentru care am strâns în acest articol câteva idei practice, pe care atât angajatorul cât și angajatul le pot face pentru a avea bune relații la locul de muncă.

Bune relații înseamnă multe lucruri. Simplul fapt că ne înțelegem bine între colegi, cooperarea este lină, fără bruiaje sau pur și simplu că nu trebuie să ne gândim la relații pentru că ele funcționează. Putem avea relații prietenoase, chiar personale cu colegii, să ne întâlnim și în afara orelor de lucru și să ne bucurăm reciproc de prezența celuilalt. Toate acestea indică bune relații.

Cum le creăm?

Nimic nu este mai demotivator pentru o persoană productivă decât să observe că un coleg mult mai ineficient primește același sprijin sau chiar mai mare din partea șefului. Lipsa rezultatelor este asociată cu pierderea de vreme, de obicei, pe seama celor care într-adevăr trag la căruță. Acest lucru distruge în mod direct bunele relații. Are singurul rezultat plecarea celor mai capabili oameni din firmă. Nici cei care rămân nu se mai simt bine căci nu a mai rămas nimeni cine să facă treaba.

Astfel, idea unor șefi de a îmbunătății relațiile deteriorate de la locul de muncă prin organizarea de ieșiri în natură sau petreceri pentru angajați va fi un eșec tocmai pentru că un mediu nociv care persistă de mult timp nu se poate rezolva prin ”evenimente” superficiale.

O rezolvare reală se obține doar prin implicarea tuturor și prin crearea unui mediu de lucru în care oamenii productivi sunt premiați, iar cei care își maschează lipsa de rezultate sunt expuși.

Acesta este motivul pentru care recomandăm tuturor directorilor și managerilor să definească rezultate concrete și valoroase care să fie măsurate, monitorizate în timp și luate în calcul la remunerarea individuală a fiecăruia.

În plus față de definirea rezultatului valoros a muncii fiecăruia, relații bune la locul de muncă se pot crea și prin eliminarea tuturor ”tratamentelor speciale” aplicate unor angajați. Compromisurile la acest capitol sunt extrem de dăunătoare lucrului în echipă și a relațiilor în general. Legăturile familiale, cunoștințele personale, pilele nu pot umbri performanța și bunul simț.

Următorul pas în crearea bunelor relații la locul de muncă este să promovezi înțelegerea reciprocă între pozițiile, departamentele sau secțiile companiei. Principalul motiv pentru care oamenii nu se înțeleg și se ceartă este că nu înțeleg rolul, atitudinea, opiniile sau acțiunile celuilalt. Oamenii tind să fie din ce în ce mai puțin doritori să privească lucrurile din punctul de vedere al celuilalt și își apără doar propriul punct de vedere.

Cel mai bun lucru pe care un angajator îl poate face este să spargă în mod constant aceste bariere ale necunoașterii și să apropie realitatea unui angajat, a unui grup, de realitatea celuilalt. Departamentele care se luptă cel mai mult între ele nu cunosc cum lucrează celălalt și ce obiective are. Atunci când se ajunge la înțelegerea celuilalt, majoritatea problemelor dispar și locul disputelor stupide este luat de cooperare adevărată.

Ultimul sfat se referă la definirea obiectivelor comune pentru care echipele trebuie să lupte, pe care trebuie să le atingă împreună. Odată ce oamenii au un obiectiv clar de urmat, încep să se miște în direcția respectivă și se concentrează pe activități constructive. După atingerea unui obiectiv, liderul poate crește volumul sau complexitatea obiectivului.

Cu cât un obiectiv este mai valoros și mai demn de urmat oamenii vor dori cu atât mai tare să coopereze și să avanseze în direcția respectivă.

Angajatul fericit găsește un scop și un obiectiv în munca lui. El lucrează într-un mediu cinstit  unde munca și performanța lui sunt cu adevărat apreciate și unde comunicarea este prezentă și constructivă. Un angajat fericit rămâne pe termen lung în companie, oferă rezultate excelente și generează clienți fericiți. Banii, beneficiile, petrecerile și relațiile fantastice sunt ”doar” o consecință a fericirii.

 

 

Ce pot face angajații pentru o relație bună la locul de muncă?

Fiecare are exact relația pe care o merită. Atunci când un angajat se plânge că oamenii din jurul lui sunt groaznici, că nu se poate colabora cu ei și că au relații reci, este greu de crezut că acea persoană nu are nici o vină.

Oamenii greșesc în relații, doar pentru că consideră normale lucrurile pe care le fac. De exemplu, bârfirea sau criticarea cuiva pe la spate. Mulți fac acest lucru în mod natural, în schimb lor nu le place dacă altcineva îi critică pe la spate. Acest gest, aparent nesemnificativ, poate duce la deteriorări de relații pe termen lung.

În schimb, comunicarea deschisă și sinceră păstrează relațiile sănătoase.

Comunicarea este ca o magie cu ajutorul căreia majoritatea problemelor și neînțelegerilor se pot rezolva.

Îți recomand cu căldură să inițiezi comunicarea chiar și în situații în care nu prea ai vrea să o faci. Comunică chiar dacă ești supărat iar ceilalți sunt morocănoși, poate chiar jigniți.

Este la fel de important să creezi un astfel de obicei și în cadrul echipei.

Dacă auzi pe cineva criticând sau bârfind o altă persoană, încurajează-l să meargă și să comunice direct cu persoana în cauză. Înainte de a forma o opinie despre cineva, observă ce face cu adevărat, ce rezultate are și nu asculta ceea ce spun alții despre el.

Deși uneori ne este greu, noi suntem cei care influențăm relațiile de la locul de muncă. Printr-o comunicare bună și prin sprijinirea colegilor muncitori și productivi putem crea o atmosferă de lucru excelentă.

Îți doresc să ai o echipă fericită, care să fie mândră că are un lider ca tine!