Găsirea oamenilor valoroși nu mai este o simplă activitate de rutină. Nu mai ajunge să afișezi pe poarta firmei un carton cu mesajul ”Angajăm” pentru că nu se va umple curtea brusc cu oameni care să te ajute în dezvoltare.

În zilele noastre, noi trebuie să mergem în întâmpinarea candidaților.

Din cauza incertitudinii datorite de pandemie, a apărut și nesiguranța în rândul oamenilor și din acest motiv piața muncii este plină de candidați. Oamenii valoroși nu sunt neaparat pe piață, în căutarea unui loc de muncă. Din numărul din ce în ce mai mare de candidați trebuie să descoperi cine este persoana cea mai potrivită pentru a face parte din echipa ta.

Candidații sunt publicul tău țintă!

Trebuie să admitem realitatea că în prezent nu doar noi vrem să îi alegem pe cei mai buni. Asemenea nouă și candidații caută cea mai bună companie care le va asigura dezvoltarea personală, profesională și unde se vor simți apreciați. La fel ca în marketingul produselor sau serviciilor tale, pentru a putea obține rezultate remarcabile în angajări, trebuie să cunoști piața muncii. Trebuie să cunoști care sunt nevoile publicului tău țintă.

Cu cât ai mai multe așteptări de la viitorul angajat, cu atât ai pretenții mai ridicate de la candidați. Dacă această afirmație este adevărată pentru tine, atunci ea este adevărată indiferent dacă tu cauți muncitori, un contabil, un om de vânzări sau un manager.

Aceste așteptări sunt de înțeles pentru că vrem să angajăm oameni de încredere, pe permen lung, cărora vrem să le oferim salarii corecte pentru munca bine realizată. Așteptările trebuie păstrate, dar este important să vedem cum putem îmbunătății anumite aspecte pentru o mai bună atragere a publicului țintă.

Candidații valoroși au și ei așteptări referitoare la compania la care urmează să se stabilească. Așteptările lor nu sunt doar de ordin financiar, ci ele privesc mediul de lucru sănătos, o echipă competitivă care lucrează pentru succesul comun, o companie care recompensează onest adevărata performanță.

Cum se raportează compania la candidat?

În proiectele noastre observăm că de multe ori candidații declară că își doresc ”un loc de muncă bun”. Exprimarea este destul de vagă, din acest motiv obișnuim să cerem detalii privind semnificația acestei dorințe. Cele mai comune răspunsuri sunt: aș vrea să simt că aparțin viitoarei echipe, vreau să aparțin unui loc unde realizările mele sunt apreciate, îmi doresc un șef bun de la care să pot învăța.

Care este impresia pe care candidatul și-o face despre compania noastră? În momentul în care sosește la interviu el își va face o părere inițială care va fi sau nu confirmată în timpul interviului. Prima impresie a candidatului este deseori decisivă, din acest motiv trebuie să acordăm o atenție mare detaliilor.

Cine intervievează pe cine?

Câteodată vedem directori de companii care adoptă un comportanment distant, chiar superior față de candidați. În acest fel pun la încercare rezistența acestora. Exercită ”distanțarea socială” prin așezarea candidatului în cel mai îndepărtat colț al camerei. Poate chiar stabilește o ora exactă pentru interviu, iar el este cel care întârzie. Probabil că nu ne-am simți prea confortabili dacă cineva ar face acest lucru cu noi.

Companiile ale căror reprezentanți procedează în acest fel au parte de oameni încordați, stresați care se gândesc de 2 ori ce să răspundă la întrebarea pusă. Odată scăpați de interviu, aceste persoane vor fi primele care vor duce vestea în târg și îi vor avertiza pe ceilalți (posibil oameni valoroși) să nu candideze la un post vacant la compania respectivă.

Cu toții organizăm interviuri pentru că avem nevoie de personal suplimentar, care să ne ajute cu volumul de muncă pe care nu reușim să îl gestionăm cu personalul existent. Avem nevoie de oameni pe care să ne putem sprijini atunci când ne este mai greu. O persoană care nu este sigură dacă poate să se relaxeze, să fie naturală și să se simtă în siguranță, cu siguranță nu va fi o persoană care va sta cu toată puterea alături de tine.

La interviuri noi trebuie să căutăm COLEGI de lucru, parteneri, nu doar simplii salariați. Desigur nu denumirea sau titulatura este importantă, ci felul în care oamenii se simt la locul de muncă.

Un candidat bun va avea mereu mai multe oferte de lucru. În momentele în care tu analizezi dacă va fi sau nu va fi angajatul care va lucra în compania ta, el la fel va cântări dacă merită sau nu să aleagă oferta ta. Pentru cei mai valoroși candidați nu doar aspectul financiarul este determinant!

 

 

Cum să oferi o imagine mai bună despre compania ta la interviuri?

  • Trimite confirmare pentru fiecare candidatură, chiar dacă este un mesaj generat automat: ”Mulțumim pentru candidatură, am început procesarea ei.” De ce? Pentru că cea mai des menționată dezamăgire a candidaților este că nu primesc nici un feedback de la companiile la care au aplicat.

  • Dacă te-ai decis să nu angajezi candidatul, adu-i la cunoștință cât mai devreme și urează-i mult succes în viitor. În felul acesta el va știi că e liber să caute în altă parte.

  • Prelucrează cât mai repede candidaturile. De ce? Pentru că este o bătălie mare pe candidații valoroși și pentru că persoanele cu adevărat productive nu se simt în largul lor fără să lucreze, fără să se facă utile.

  • Dacă ai observat un candidat promițător, cheamă-l imediat la interviu. Nu aștepta expirarea perioadei de anunț sau posibilitatea că ”poate apare cineva mai bun”.

  • Organizează interviul într-un loc ordonat, reprezentativ pentru compania ta. De multe ori am văzut interviuri ținute ”în singurul colț liber” din sediu. Gândește-te unde ai conduce-o pe soacră-ta dacă te-ar vizita la birou? 😊 Întotdeauna pune-te în locul candidatului. Dacă ai fi primit în acel loc, te-ai simți bine?

  • Încearcă să fii punctual. La fel ca la o întâlnire de afaceri, onorează interlocutorul cu punctualitatea. Dacă întârzii anunță-l direct sau prin intermediul cuiva din companie.

  • Prezintă-te și tu.

  • Întreabă-l dacă dorește un pahar cu apă. De multe ori candidații sunt foarte emoționați, stresați. S-ar putea să îți fie colegul credincios pentru următorii 15-20 de ani. Merită o apă sau o cafea.

  • Anunță-l imediat despre decizie: îl angajezi sau nu.

 

Recomandăm interviurile mai prietenoase, însă trebuie obligatoriu păstrat și un anumit nivel de exigentă, pentru a sublinia respectul și pentru a menține un ton profesionist.

Interviul este momentul ideal pentru a arăta străinilor că firma ta este o posibilitate pentru un viitor loc de muncă, unde oamenii sunt apreciați și unde se vine cu voie bună.

Aplică acești pași atât pentru un PR mai bun cât și pentru construirea unei echipe mai eficiente și mai fericite!